desc

SØVNKVALITET

Vi tar søvn på alvor. Vi forsker på, og studerer alle aspekter innenfor søvn. Vi har forståelse for hvor viktig søvn er for kroppens restituering og for psykisk helse. Vi har forsket i over 90 år for å gi folk en bedre søvnkvalitet.



SØVNFORSKNING

desc

En ekstra time dypsøvn hver natt*

I en uavhengig søvntest gjort av det Karolinska Institutt i Sverige ble søvnmønsteret til testpersonene målt i forskjellige spiralmadrasser. Målingen ble gjort ved hjelp av EEG for å registrere den elektriske aktiviteten i hjernebarken. De som sov på DUX kom fortere ned i dypsøvn og fikk mer dypsøvn enn de som sov på andre madrasser. Dette er svært verdifullt da det er under dypsøvn immunforsvaret styrkes og kroppen restitueres.* BRL, 1985, 1989 (Bed Research Laboratory, Associate Professor Evert Knutsson, Associate Professor Sven Engdahl)



desc





HVA SKJER NÅR DU SOVER?

Det er kun under dypsøvn stadiet at kroppen kan reparere og regenerere vev og styrke ben og muskler. I tillegg forbedres immunforsvaret. Jo eldre man blir jo lettere sover man, og man får mindre dypsøvn. Aldring er også forbundet med kortere søvnperioder, selv om studier viser at mengden søvn man trenger ikke avtar med alderen. Får man for lite søvn vil ikke kroppen ha tid til å fullføre fasene som er nødvendig for muskeloppbygging, minne konsolidering og frigjøring av hormoner som regulerer vekst og appetitt. Da våkner vi mindre utvilt for hverdagens utfordringer, og kan få nedsatt konsentrasjonsevne.


AKTIV SØVN

Mange verdsetter søvn som en velsignet inaktiv avkobling. Men forskning viser at søvn er en veldig aktiv tilstand. Vi beveger oss hele natten – noe som er normalt og nyttig for å opprettholde god sirkulasjon. Kroppene våre frigjør viktige hormoner under søvn. Vårt immunforsvar restartes, og hjernen jobber med viktige gjøremål. Selv om vi vanligvis ikke er klar over at vi beveger oss mange ganger i løpet av natten, er det både normalt og sunt. Men hvis kroppen synker langt nok ned i en madrass slik at bevegelse blir vanskeligere, vil hjernen sende et signal for å vekke deg slik at kroppen kan gjøre den nødvendige anstrengelsen for å bevege seg. Dette signalet er sterkt nok til å bringe deg ut av dypsøvnen. For å forhindre en slik situasjon, er det viktig å ha en madrass som kan forme seg etter dine bevegelser om natten, og som gir kontinuerlig støtte langs hele madrassen. Den utprøvde DUX madrassen justerer seg selv til din vekt og form. Den beveger seg når du beveger deg. Madrassen former seg etter konturen til kroppen din, og gir aktivt støtte langs hele kroppen.